تخمین سرعت تصفیه گلومرولی یا eGFR

تخمین سرعت تصفیه گلومرولی یا eGFR
تخمین سرعت تصفیه گلومرولی یا eGFR

سرعت تصفیه گلومرولی (GFR)، معیاری برای قضاوت در خصوص عملکرد کلیه­ هاست. گلومرول ها، فیلترهای بسیار ریزی  در کلیه هستند که اجازه عبور مواد دفعی را داده ولی از اتلاف پروتئین های مهم و سلول های خونی ممانعت به عمل می آورند. سرعت، اشاره به مقدار خونی دارد که در دقیقه  در کلیه ها تصفیه می شود. هرگاه عمکرد کلیه به دلیل آسیب یا بیماری دچار نقص شود، سرعت تصفیه کاهش می یابد و مواد دفعی در خون تجمع می یابند.

بیماری مزمن کلیه CKD با نقصان عملکرد کلیه  همراه است و بسیاری مواقع پیشرونده است و با مواردی نظیر دیابت و فشار خون بالا همراه است. تشخیص سریع سوءعملکرد کلیه در به حداقل رساندن آسیب کلیوی، بسیار حیاتی است.  نتایج آزمایش های معمول عملکرد کلیه مثل سنجش اوره و کراتینین اگرچه بسیار مهم هستند، ولی به تنهایی از حساسیت کافی در شناسایی موارد پنهان آغاز آسیب کلیوی برخوردار نیستند.

برای رفع این نقیصه  مؤسسه ملی دیابت، گوارش و بیماری های کلیوی بریتانیا، شاخصی را تحت عنوان تخمین سرعت تصفیه گلومرولی eGFR ، متعاقب  دو پژوهش اصلاح تغذیه در بیماری های کلیوی(MDRD) ابداع کرد، که ما را قادر می­سازد براساس سن، جنس، و مقدار کراتینین خون، موارد بسیار بطئی آسیب کلیوی را در مراحل آغازین آن شناسایی کنیم. ماژول محاسباتی این شاخص از امروز در آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی گوهردشت ، راه اندازی شده و این شاخص برای کلیه افراد بالای 18 سال که آزمایشگاه کراتینین خون انجام می دهند، به صورت رایگان محاسبه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *